Content marketing, wat is het, wat kan je doen en hoe doe je dat?

Content marketing, wat is het, wat kan je doen en hoe doe je dat?

Content marketing, misschien gebruik je het, heb je ervan gehoord, of zag je de term wel eens voorbij komen in een tijdschrift. Het is niet een nieuw concept, maar wel zeker effectief.

Wat is het?

Content marketing is het geven van extra informatie over jouw product in zowel tekstueel als audiovisuele vorm. Denk aan tutorial’s en how to’s op youtube of een blog die jouw uitlegt hoe jij een website maakt. Content marketing zorgt ervoor dat jij een groter publiek aantrekt met jouw product. Aandacht word hierbij niet specifiek gegeven aan het product, maar aan het maken van bijvoorbeeld “how to’s”, zodat er een extra service verleend word en vertrouwen opgebouwd word.

 

Wat kan je doen?

Er zijn tegenwoordig verschillende manieren van content marketing. Vroeger, zelfs meer dan 100 jaar geleden, begonnen mensen hun producten te promoten in magazines met artikels die meer gingen over hoe je het product gebruikt en waar je het voor kon gebruiken dan de prijs van het product. Want zeg nou zelf, als 2 producten identiek lijken terwijl de één duurder is dan de ander, dan zou je voor de goedkope gaan, maar als de duurdere jouw kan overtuigen dat deze veel meer kan, dan zou je de duurdere overwegen. In de hedendaagse tijd hebben wij veel meer dan enkel magazines. Wij hebben, magazines, online videos, Infomercials (tutorial reclames), blogs en vaak zelfs mensen op straat of in de winkels zelf die jou alles over het product vertellen en wat je ermee kan doen.

 

Hoe doe je dat?

Voor ieder is het weer anders. Die ene bloem winkel in de straat verder op heeft niet zoveel promotie via video’s nodig, want iedereen weet wat een bloem al kan, maar bijvoorbeeld zou het een goed idee zijn om een extra service te verlenen door te bloggen over wat een specifieke bloem nodig zou hebben om mooi te blijven. Dit soort denken zet je op het content marketing pad, want je verleent een service wat niets te maken heeft met verkopen, maar maakt wel gelijk reclame voor je bloem winkel en laat potentiële klanten zien dat jij geeft om wat er na de verkoop gebeurt. Dit bouwt vertrouwen op en kan er wel eens voor zorgen dat jij die boost krijgt die jij wilde hebben.

 

Wat zou dus het beste zijn voor jouw winkel? Allereerst moet je nadenken over jouw product. Wat wil jij vertellen aan jouw publiek over jouw product, wat kunnen zij van jou verwachten? Een wekelijkse blog, een video om de week of misschien wil je en kan je elke dag we iets doen! En wat precies ga jij vertellen? Hoe zou een klant dit moeten/kunnen gebruiken en of zorgen. Hoe ga ik dit bereiken? Gebruik ik video’s, blogs, een artikel in een magazine of iets anders?  Dit zijn vragen die jij jezelf moet stellen als jij aan content marketing wil beginnen.

 

 

Een paar tips om op te letten als jij begint met content marketing:

 

Design

Gebruik een standaard en niet al te ingewikkeld design voor je blog, artikels, filmpjes etcetera, want dit trekt mensen terug naar jou. Als jij een nieuw design gebruikt elke week dan kunnen mensen wel eens verward raken en denken dat dit stuk marketing niet van jou is en een ingewikkeld design kan mooi zijn, maar veel mensen zien liever de informatie die zij nodig hebben dan een website of filmpje die constant van beeld veranderd. Een simpel en mooi design gaat heel lang mee, kijkt u maar eens naar de doosjes zeep van Dove, wit blauw doosje met het logo en wat informatie op de achterkant en iedereen weet gelijk wat het is wanneer ze het zien. Hetzelfde geld voor websites, winkels en dus ook de content marketing.

 

Representatief zijn

Je moet natuurlijk altijd jezelf zijn, maar als je voor een bedrijf werkt dan moet je ook representatief zijn. Als jij een winkel hebt met een uniform dan is het beste idee om datzelfde uniform te gebruiken voor als je instructie filmpjes gaat maken en net als in de winkel is het een goed idee om je vocabulaire aan te passen voor als je gaat bloggen of filmen, we laten allemaal wel eens een scheld woord los, maar voor content marketing is dit niet gepast. Schrijf een script voor jezelf of maak notities en oefen dit.

 

Humor

Humor is het beste medicijn en kan praktisch altijd, maar het moet wel passen voor het publiek wat je wil bereiken. Stel bijvoorbeeld dat jij kinderspeelgoed verkoopt, dan is een grap over wat meer volwassen zaken, zal ik maar zeggen, niet gepast.

 

Tot slot

Natuurlijk hebben wij hier bij Hostslim een strak team van professionals die jou kan helpen met elk hosting probleem. Dus als jij na het lezen van deze blog nog niet zeker bent over wat wij voor jou en jouw website kunnen betekenen, stel ons gerust al jouw vragen via onze website https://www.hostslim.nl/contact/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *